Educational Psychology

Educational Psychology

Study Cycle: 1

Lectures: 30

Seminars: 0

Tutorials: 30

ECTS credit: 5

Lecturer(s): doc. dr. Šarić Marjeta, prof. dr. Šteh Barbara

1. Definition of educational psychology; connection to other disciplines, importance for the profession.
2. Conceptions (implicit theories) of learning and definitions of learning. Following theoretical foundations of learning will be presented: associative theories, (neo) behaviourism with theory of reinforcement, gestalt theory, information processing theory and cognitive view on learning, with an emphasis on cognitive constructivism and humanistic psychology.
3. The interdependence of learning and maturation in the developmental process – critical comparative overview of different theories. Neurophysiological basis of learning.
4. Classification and overview of main models of learning, their basic characteristics, processes, conditions, theoretical foundations and practical applications (with an emphasis on higher types – Gagne).
5. Memory; the multiphase model of memory.
6. Learning transfer – types, characteristics, possibilities and limitations. A critical comparison of theories.
7. Creativity and learning.
8. Psychological basis of moral education. Learning of values and attitudes – a comparison of theories and models (Kolb, Kohlberg, Gilligan) with the connection to developmental psychology.
9. Learning as integration of cognitive, affective, social and physical aspects. Holistic approaches to learning: experiential learning, suggestopedia, NLP, etc.

● Marentič Požarnik, B. (2018). Psihologija učenja in pouka. 2. prenovljena izd. Ljubljana: DZS (od 1. do 11. poglavja, 138 str.) – osnovni vir. ID=294765056
● Woolfolk, A. (2002). Pedagoška psihologija. Ljubljana: Educy (izbrana poglavja: Učenje, str. 150–315). ID=119123200
● Marentič Požarnik, B. (1998). Kako pomembna so pojmovanja znanja, učenja in poučevanja za uspeh kurikularne prenove (prvi del). Sodobna pedagogika, 49, št. 3, str. 244–261. ID=761348
● Marentič Požarnik, B. (2011). Kaj je kakovostno znanje in kako do njega? O potrebi in možnostih zbliževanja dveh paradigem. Sodobna pedagogika, 62, št. 2, str. 28–50. ID=761348
● Kalin, J. in Šteh, B. (2014). Pojmovanja študentov o učenju, njihovi vlogi in vlogi učiteljev v študiju. V: V. Spasenović in K. Ermenc (ur.), Kakovost univerzitetnega izobraževanja: mnenja študentov oddelkov za pedagogiko in andragogiko v Beogradu in Ljubljani = Kvalitet univerzitetskog obrazovanja: viđenje studenata odeljenja za pedagogiju i andragogiju u Beogradu i Ljubljani. 1. izd. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete; Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta, 2014, str. 75–91. ID=274205696
● Labinovitz, E. (1989). Izvirni Piaget: mišljenje, učenje, poučevanje. Razvijanje okolja v razredu za aktivno učenje. Ljubljana: DZS, str. 229–281. ID=13990912
● Schneider, M. in Stern, E. (2013). Kognitivni pogled na učenje: deset temeljnih ugotovitev. V: H. Dumont, D. Istance, in F. Benavides (ur.), O naravi učenja, uporaba raziskav za navdih prakse. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 65–82. ID=265132032 https://www.zrss.si/pdf/o-naravi-ucenja.pdf
● Šteh, B. (2004). Koncept aktivnega in konstruktivnega učenja. V: B. Marentič Požarnik (ur.), Konstruktivizem v šoli in izobraževanje učiteljev. LJubljana: Center za pedagoško izobraževanje Filozofske fakultete, str. 149–163. ID=214663680
● Bransford, J. D., Brown, A. L. in Cocking, R. R. (2012/2000). Učni transfer (v izvirniku Learning and Transfer). Vzgoja in izobraževanje, 43, št. 5, str. 45–59. ID=1131780
● Kompare, A. in Rupnik Vec, T. (2016). Kako spodbujati razvoj mišljenja. Kaj je kritično mišljenje in zakaj ga razvijati. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, str. 13–29. ID=286938624
● BNA (2014). Prvi koraki v nevroznanost. Ljubljana: Sinapsa, slovensko društvo za nevroznanost http://www.sinapsa.org/radovedni/media/priponke/a317-Nevroznanost-2014…

Each academic year, a selection of recent current contributions (journal articles, excerpts), is prepared and it represents required academic reading.