Department of Translation Studies
Oddelek za primerjalno književnost in literarno teorijo
Vabilo na predavanje v ciklu Vodnik po humanistiki // dr. Boštjan Kravanja: Vera kot osebni simbol
SRE, 5. 3., ob 19.00
Vodnik po humanistiki
Literature Južne in Vzhodne Azije
𝗱𝗿. 𝗕𝗼š𝘁𝗷𝗮𝗻 𝗞𝗿𝗮𝘃𝗮𝗻𝗷𝗮: 𝗩𝗲𝗿𝗮 𝗸𝗼𝘁 𝗼𝘀𝗲𝗯𝗻𝗶 𝘀𝗶𝗺𝗯𝗼𝗹: 𝗘𝗸𝘀𝘁𝗮𝘇𝗮 𝗶𝗻 𝗸𝘂𝗹𝘁𝘂𝗿𝗮 𝘃 𝗠𝗲𝗱𝘂𝘇𝗶𝗻𝗶𝗵 𝗹𝗮𝘀𝗲𝗵 𝗚. 𝗢𝗯𝗲𝘆𝗲𝘀𝗲𝗸𝗲𝗿𝗮
Literature Južne in Vzhodne Azije
𝗱𝗿. 𝗕𝗼š𝘁𝗷𝗮𝗻 𝗞𝗿𝗮𝘃𝗮𝗻𝗷𝗮: 𝗩𝗲𝗿𝗮 𝗸𝗼𝘁 𝗼𝘀𝗲𝗯𝗻𝗶 𝘀𝗶𝗺𝗯𝗼𝗹: 𝗘𝗸𝘀𝘁𝗮𝘇𝗮 𝗶𝗻 𝗸𝘂𝗹𝘁𝘂𝗿𝗮 𝘃 𝗠𝗲𝗱𝘂𝘇𝗶𝗻𝗶𝗵 𝗹𝗮𝘀𝗲𝗵 𝗚. 𝗢𝗯𝗲𝘆𝗲𝘀𝗲𝗸𝗲𝗿𝗮
Serijo nadaljujemo na Šrilanki s predavanjem 𝗱𝗿. 𝗕𝗼š𝘁𝗷𝗮𝗻𝗮 𝗞𝗿𝗮𝘃𝗮𝗻𝗷𝗲, docenta na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, z naslovom 𝗩𝗲𝗿𝗮 𝗸𝗼𝘁 𝗼𝘀𝗲𝗯𝗻𝗶 𝘀𝗶𝗺𝗯𝗼𝗹: 𝗘𝗸𝘀𝘁𝗮𝘇𝗮 𝗶𝗻 𝗸𝘂𝗹𝘁𝘂𝗿𝗮 𝘃 𝗠𝗲𝗱𝘂𝘇𝗶𝗻𝗶𝗵 𝗹𝗮𝘀𝗲𝗵 𝗚. 𝗢𝗯𝗲𝘆𝗲𝘀𝗲𝗸𝗲𝗿𝗮.
Gananath Obeyesekere, šrilanško-ameriški antropolog in etnograf se je z vozlasto sprijetimi lasmi po naključju srečal leta 1973 v Kataragami, večverskem romarskem središču na jugovzhodu Šrilanke, kamor je redno zahajal na vsakoletni julijski festival in tam opazoval različne romarje, ekstatike, mistike, spokornike in navadne ljudi vseh ver z vseh koncev dežele, ki tam častili velikega boga Kataragamo (tj. hinduističnega Skando) in se družili. Dolge vozlaste pramene je nosila ena od hodkinj čez ogenj, ki je v ekstazi plesala pred bogom blizu Kataragamine kapele.
Avtorju je doživetje tega etnografskega utrinka pomenilo veliko več od zgolj dejstva, da so v Kataragami takrat že bile dodobra uveljavljene ekstatične duhovnice in verske inovatorice ter inovatorji, ki so uprizarjali za tisti kraj in (primarno budistično) okolje dokaj nove in nenavadne verske prakse, kot so hoja po žerjavici, prebadanje delov telesa, obešanje za kavlje skozi kožne gube ipd. V vozlastih laseh in drugih kulturnih elementih te nenavadne skupine hinduistično navdahnjenih in Kataragami predanih ekstatikinj in ekstatikov je videl osebne simbole, ki na eni strani izhajajo iz privatne sfere, fantazij in globokih motivov njihovih nosilcev, na drugi pa so tudi uspešno integrirani med javne simbole kataragamske kulture in širše šrilanško-budistične verske krajine.
Rezultat je briljantna, s psihoanalizo zgodnjega Freuda prepojena etnografija sedmih sogovornic in dveh sogovornikov, ki izriše preplet med njihovo travmatično osebno zgodovino, psihotičnimi krizami, frustrirajočo seksualnostjo, sanjami in nezavednimi motivi na eni strani ter dominantnim kulturno-religioznim sinhalskim okoljem na drugi. V našem prostoru bi takim travmatiziranim in poškodovanim posameznicam in posameznikom bržkone pomagali prek farmakološko-psihiatričnih institucij, medtem ko so v sinhalsko šrilanškem budističnem prostoru našli in ustvarili svoje mesto v tamkajšnji (sub)kulturni krajini in tako sami po sebi postali kulturna institucija.
Predavanje temelji na knjigi Gananatha Obeyesekereja Meduzini lasje: esej o osebnih simbolih in verskih doživetjih (prev. Bogdan Lešnik, Rdeča zbirka, Založba /*cf., 2023).
__
𝗗𝗼𝗰. 𝗱𝗿. 𝗕𝗼š𝘁𝗷𝗮𝗻 𝗞𝗿𝗮𝘃𝗮𝗻𝗷𝗮 je predstojnik Oddelka za etnologijo in kutlurno antropologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Raziskovalno obravnava politične rabe religij, mitologij in svetih krajev, interakcije med skupinami ljudi v večkulturnih okoljih, različne rabe dediščine in antropologijo turizma. Na te teme je objavil številne znanstvene članke, knjigo o svetih krajih in krajini (2007) ter knjigo o spremembah šrilanške kulture v procesih (post)kolonializma in turističnega razvoja (2012).
__
Vodnik po humanistiki je redni ciklus petih predavanj na izbrano krovno temo, ki jo obravnavamo in premišljujemo z več vidikov. Pripravljamo jih v tesnem sodelovanju z Založbo /*cf. Krovna tema letošnjega, četrtega letnika Vodnika po humanistiki so literature Južne in Vzhodne Azije.
𝙑𝙨𝙞 𝙙𝙤𝙜𝙤𝙙𝙠𝙞 𝙨𝙤 𝙗𝙧𝙚𝙯𝙥𝙡𝙖č𝙣𝙞 𝙞𝙣 𝙤𝙨𝙣𝙤𝙫𝙖𝙣𝙞 𝙣𝙖 𝙞𝙯𝙗𝙧𝙖𝙣𝙞𝙝 𝙠𝙣𝙟𝙞𝙜𝙖𝙝, 𝙠𝙞 𝙨𝙤 𝙣𝙖 𝙫𝙤𝙡𝙟𝙤 𝙩𝙪𝙙𝙞 𝙫 𝙠𝙣𝙟𝙞𝙜𝙖𝙧𝙣𝙞 𝙑𝙤𝙙𝙣𝙞𝙠𝙤𝙫𝙚 𝙙𝙤𝙢𝙖č𝙞𝙟𝙚.
Sedež si lahko zagotovite na povezavi https://olaii.com/.../vodnik-po-humanistiki-dr-bostjan...
Vabljeni, vabljene!